رویداد کارگاه آموزشی و اجرایی سایه بان خشتی

  • مقدمه 

بناهای گلین، از کهن‌ترین آثار و دست‌ساخته های جهانی بشر، روزگاری تأمین کنندۀ بخشی از نیازهای او به ویژه سرپناه بوده که امروزه نیز در بخش هایی از جهان کاربرد خود را حفظ کرده‌اند. آثار باقیمانده از بناهای گلین در سراسر کرۀ زمین و به ویژه در سرزمین ایران (به عنوان یکی از نخستین تمدّن‌ها) پراکنده و برخی نزدیک به ده هزار سال قدمت دارند. سیر تکاملی این بناها از بوکن‌ها گرفته تا اشکال اولیه سرپناه هایی ساده و ابتدایی با رشد تدریجی فنونِ ساخت و رفع نواقص و کاستی های آن، استمرار و تداوم داشته تا اینکه به اشکال آراسته و پیراسته‌تری ارتقاء یافته است. گردآوری اندوخته های پیشین و در هم آمیختگی آن با دانش روز با هدف تأمین نیاز های معاصر بر عهدۀ نسل حاضر می‌باشد.

  • سوابق

پژوهشکده معماری بومی دانشگاه یزد از سال 1392 تا 1399 و تا پیش از همه گیری بیماری کرونا، قریب به ۲۰ کارگاه آموزشی-اجرایی و سلسله نشست ها و گفتمان هایی را در رابطه با باز رویش معماری گلین در استان های مختلف کشور و با تمرکز بیشتر در استان یزد برگزار نموده و تعداد قابل توجهی از علاقه‌مندان به روش های مختلف ساخت، در این کارگاه‌ها آموزش دیده و برخی به عنوان سفیران بازرویش معماری گلین در صدد تداوم این راه برآمدند.

  • موضوع کارگاه

بخش نخست کارگاه به موضوع آموزش و طراحی سایه بان های خشتی در محوطۀ بوستان بزرگ زندگی و پردیس فرهنگی دانشگاه یزد می باشد. در پی مطالعات راهبردی به منظور احداث بوستان بزرگ زندگی در محدوده کاریزبوم یزد و همچنین فعالیت های اخیردر معاونت فرهنگی دانشگاه یزد که در صدد راه‌اندازی پردیس فرهنگی این دانشگاه برآمده‌اند، مطالعات و طراحی بخشی از سایه بان های این محوطه ها مورد توجه و تاکید قرار گرفته است.

در کارگاه دوم موضوع ساخت سایه بان های منتخب و برگزیده کارگاه نخست، درمقیاس واقعی و در محوطه های یاد شده توسط شرکت کنندگان مد نظر می باشد.

  • اهداف کارگاه

درکارگاه نخست- کارگاه طراحی، خلاقیت و نوآوری، تلاش برای ابداع، به روزرسانی و نوآوری سازه های خشتی صورت گرفته که از رهگذر آن، شناخت و آشنایی بیشتر با بخشی از معماری گذشتۀ سرزمین نیز محقق خواهد گردید. سهولت و قابلیت اجرایی شدن طرح در کنار ایستایی و پایداری آن از اهداف عمدۀ این کارگاه آموزشی است.

در کارگاه دوم – کارگاه ساخت و اجرا، همراه با لمس و شناخت مصالح گلین و آشنایی با رموز ساخت و ساز در همکاری با نیروهای زبده و استادکاران سنتی به برپاداری سازه های برگزیده در این مسابقه پرداخته تا گامی کوچک در جهت تربیت نیروهای کارآمد برداشته شود.

  • شیوۀ برگزاری

هر دو کارگاه آموزشی و اجرایی در مقیاس ملی برگزار و شرکت کنندگان شامل کلیه اقشار علاقمند به دانش بومی به ویژه دانشجویان، فارغ التحصیلان و فعالان عرصۀ معماری، مرمت، عمران و گرایش های مرتبط از سراسر کشور می باشند که با شرکت درکارگاه نخست ضمن آموزش های لازم به تهیه طرح های خود به صورت انفرادی یا گروهی(حداکثر ۳ نفر) خواهند پرداخت. در کارگاه دوم نیز مطابق توضیحات پیش گفته، کلیه شرکت کنندگان به ساخت سایه بان های برگزیده در دو محوطه پردیس دانشگاه یزد و بوستان بزرگ زندگی مبادرت خواهند نمود.

 

  • تیم آموزش و داوریتیم آموزش و داوری متشکل ازاساتید دانشکده ها وگروه های معماری، مرمت و عمران دانشگاه یزد خواهد بود. میهمان ویژه این کارگاه آقای مهندس کیارش اقتصادی از پیشکسوتان بازرویش معماری گلین خواهند بود.
  • زمان بندی مسابقه

برگزاری کارگاه نخست – کارگاه طراحی: روزهای 5 شنبه و جمعه 20 و21 اردیبهشت 1403

ثبت نام: تا تاریخ 17 اردیبهشت 1403

داوری طرح‌ها و اعلام برگزیدگان: 25 اردیبهشت 1403

برگزاری کارگاه اجرایی- آموزشی: 9 تا 11 خرداد ماه

ثبت نام کارگاه دوم: تا تاریخ 5 خردادماه 1403

 

  • هدایای طرح های برگزیده

طرح نخست: 200 میلیون ریال

طرح دوم: 100 میلیون ریال

طرح سوم: 50 میلیون ریال

به پنج طرح چهارم تا هشتم تقدیرنامه تعلق خواهد گرفت.

  • برگزارکنندگان و حامیان

دانشگاه یزد با مشارکت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد و مدیریت اجرایی انجمن صنفی مهندسان معمار استان یزد و با حضور دانشگاه فنی و حرفه ای استان یزد، دانشگاه علم و هنر، پایگاه پژوهشی میراث جهانی شهر یزد، انجمن صنفی مرمت استان یزد، انجمن علمی تالار و انجمن علمی حیات دانشکده معماری دانشگاه یزد، گروه مرمت، معماری و شهرسازی رف

  • هزینه های شرکت در کارگاه

کارگاه نخست – کارگاه طراحی: به مدت 2 روز با در نظر گرفتن دو وعده پذیرایی نهار و 4 وعده پذیرایی میان وعده و حضور اساتید آموزشی

مبلغ 1.200.000 تومان برای هریک از شرکت کنندگان عادی و در نظر گرفتن 25 درصد تخفیف برای هر یک از دانشجویان و اعضای انجمن صنفی مهندسان معمار900.000 تومان، به شماره حساب 0105342134000 یا شماره کارت 8024 9952 9918 6037 بانک ملی خیابان ایرانشهر یزد به نام انجمن صنفی مهندسان معمار استان یزد و ارسال تصویر آن به شماره تلفن 09130651365 یا ثبت در سایت انجمن

 

کارگاه دوم – کارگاه ساخت: به مدت 3 روز با در نظر گرفتن 3 وعده پذیرایی نهار و 6 وعده پذیرایی میان وعده و حضور اساتید آموزشی و استادکاران سنتی

مبلغ 1.800.000 تومان برای هر یک از شرکت کننده عادی و در نظر گرفتن 25درصد تخفیف برای هر یک از دانشجویان و اعضای انجمن صنفی مهندسان معمار 1.350.000 تومان

 

10 درصد تخفیف ویژه

ثبت نام کنندگان همزمان هر دو کارگاه:

هر یک از شرکت کنندگان عادی: 2.700.000 تومان

هر یک از دانشجویان و اعضای انجمن صنفی مهندسان معمار: 2.000.000 تومان

به شرکت کنندگان گواهینامه معتبر با درج لوگوی برگزارکنندگان اعطا خواهد گردید.

در صورت نیاز به تامین محل اقامت جهت رفاه شرکت کنندگان غیر یزدی، امکان دریافت تخفیف از اقامتگاه های بومگردی شهر یزد و حومه وجود دارد.

 

  •   روش ثبت نام : 

ارسال اطلاعات خواسته شده از طریق فرم ثبت نام

پوستر مسابقه

 

 

 

 

همچنین جهت کسب اطلاعات بیشتر به  شماره 09130651365 (سرکار خانم مهندس پورآدینه) در تلگرام پیام  ارسال نمایید.

جهت اطلاع از سوابق برگزاری کارگاه های معماری گلین به کانال تلگرامی بازرویش معماری گلین بپیوندید.

https://t.me/gelinjam

مدیریت

مدیریت

عضو اصلی انجمن | مشاور و ارائه دهنده خدمات وب

You May Also Like